duminică, 22 mai 2016

„ Mănâncă, joacă-te și mișcă-te sănătos!”

            Sănătatea înseamnă vitalitate, optimism, dorință și frumusețe, aspecte puternic influențate de stilul pe care îl alegem în ceea ce privește traiul de zi cu zi, iar orice acțiune care are ca scop promovarea alimentației corecte, a sportului și a unei bune organizări a timpului nu poate fi decât una cu un rol decisiv în viața elevilor de vârstă școlară mică, căci sănătatea depinde în mare măsură de obiceiurile și deprinderile care formează stilul nostru de viață - adică ceea ce măncăm, câtă mișcare fizică facem și cum ne selectăm valorile.
Adoptarea unui regim alimentar sănătos asigură o hrană completă pentru menţinerea energiei organismului, fără să ducă la anemierea trupului. Pornind de la rolul pozitiv, de mare eficienţă al curiozităţii, al căutării şi al identificării spaţiale manifestate de către copii, am optat, împreună cu părinţii, pentru activitatea „ Mănâncă, joacă-te și mișcă-te sănătos!”, pentru elevii clasei pregătitoare B în cadrul proiectului „Mănâncă Responsabil”. Masa copilului trebuie pregătită cu grijă, servită igienic, să fie aspectuoasă şi servită într-un climat de linişte şi de răbdare.   
Activitatea a avut ca scop formarea unor deprinderi şi obişnuinţe corecte de viaţă şi alimentaţie prin: selectarea produselor alimentare în funcţie de valoarea lor nutritivă şi energetică și utilizarea produselor alimentare sănătoase în realizarea unui meniu echilibrat.
Elevii au participat la discuţiile privitoare la un stil de viaţă sănătos. Au înţeles importanţa sănătăţii şi faptul că păstrarea acesteia depinde de mai mulţi factori.

Îndrumaţi de învăţătoare, elevii au pregătit un sandwich cu branză de vaci ornat cu diverse legume, ca mic dejun,  din care au servit la pauza mare, la ora 10.00, fiind foarte încântaţi de rezultatele muncii lor.

       Rând pe rând elevii și-au prezentat pachețelul lor, după care au început să-i prezinte conținutul energetic, pe scaunul povestitorului.
Bineînțeles că unii dintre elevi au menționat faptul că este foarte important sportul în menținerea sănătății fizice și intelectuale.
 Am  demarat activitatea după studierea scrisorii fermierului, având ca puncte de referință întrebările menționate aici, după care elevii au intrat în jocul propus și au fost antrenați în conversații ce vizau alimentația lor zilnică, procuparea alimentelor, dar și obieceiurile sănătoase și pe cele dăunătoare.
Astfel, elevii au făcut cunoștință cu Zâna Alimentației,  după care au  fost invitați într-o călătorie pe Tărâmul Alimentației pentru a-i cunoaște pe cei șase împărați:Castelul Lactatelor, Castelul Carne, Ouă, Pește,Castelul Cerealelor, Castelul Fructelor și Legumelor, Castelul Dulciurilor și al Grăsimilor, dar și Castelul Băuturilor.
Drumul cunoașterii era plin de obstacole, căci o, vrăjitoare a ferecat porțile fiecăruia cu câte  6 lacăte vrăjite. Ca să  le  deschidă, copiii  trebuiau să găsească cheile ascunse de vrăjitoarea cea rea, comercianții. Până ce vor dezlega vraja, adică beneficul sau nocivitatea produselor alimentare, vor ghici alimente nesanătoase dintr-o prezentare PPT, ca să poată înțelege consecințele nefaste ale unei alegeri greșite a bunurilor alimentare. În ajutorul lor, a venit Zâna Alimentației  care le-a explicat nu numai faptul că obiceiurile alimentare, bune sau rele, se învață în copilărie, ci și  câteva reguli de viață sănătoasă. În final, elevii au înțeles că alimentaţia  este  foarte importantă  pentru  sănătatea  şi  echilibrul  lor și au vizionat un filmuleț despre cauzele ce produc indigestie, mai ales atunci când se consumă dulciuri„pe stomacul gol”.

Având în vedere vârsta lor fragedă, părinții le-au venit în ajutor, cum era și firesc. Întrucât aceștia supervizează regimul lor alimentar, sunt obligați, la rândul lor, să cunoască diferența dintre cele două tipuri de alimente: benefice organismului și nocive pentru sănătate. Ca urmare a acestei nevoi, îndrumați de adulți, elevii au mers la bucătăria școlii ca să spele fructele/legumele din care voiau să pregătească o gustoasă salată de fructe/suc natural de fructe și legume, la storcător, astfel învățând să respecte normele elementare de igienă.


Deoarece sunt mici și ar exista posibilitatea să se accidenteze cu ustensilele folosite, părinții au tăiat fructele, iar copiii, ca să-și aducă contribuția, au dansat și cântat melodiile O portocală” și
Mie-mi  plac legumele, dar și fructele”, demonstrând că mișcarea este parte integrantă din viața lor.

    Pregătirea sucului le-a permis copiilor să-și demonstreze inventivitatea, căci au introdus feliile  în storcător, au deșertat păhăruțul cu suc, în ritm de dans, apoi, veseli nevoie mare, au
consumat salata și sucul, proaspăt preparate prin efort propriu și după toate regulile igienice

Așadar, pe parcursul unei ore doar, elevii și-au format deprinderi de:
-        lucru în echipă,
-        selectare corectă a alimentelor,
-        respectare a normelor de igienă personală în
mediul școlar,
-        pregătire a unor gustări din alimente sănătoase,
-        informare prealabilă despre diferitele produse existente pe rafturi, despre rolul vitaminelor 
în dezvoltarea armonioasă a copilului,
-        evitare a indigestiei,
-        comunicare cu semenii despre un stil de viaţă sănătos,
-        sensibilizare privind păstrarea sănătății,
-        formare a unei atitudini pozitive faţă de aplicarea unor norme elementare.

      Acţiunile organizate au urmărit materializarea unor obiective accesibile vârstei fragede a copiilor din clasa pregătitoare.
Ca urmare a desfășurării acestor activități, copiii au înțeles rolul decisiv al unei alimentații sănătoase în dezvoltarea proprie, iar părinții au plecat cu multe cunoștințe utile.


          Clasa Pregătitoare B  „ Spiridușii”

 
  


  Profesor învățământ primar,

Popescu Mihaela

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu